Kolikokrat naletimo na pomisleke o tem, ali sta veganstvo in bodybuilding združljiva! Derek Tresize, vegan in bodybuilder v enem, s svojim člankom odgovarja na vprašanje, ki mu ga vsi postavljajo: kako in od kod vnese v telo dovolj beljakovin.

Ko pogovor nanese na področje prehrane, začnejo vsi govoriti o beljakovinah. Derek Tresize pove: »Bil sem pri zobozdravnici s svojim najstarejšim sinom in medtem, ko mu je pregledovala zobe, je mene začela spraševati o beljakovinah.« Iz večih razlogov je pravilna prehrana postala sinonim za ustrezen vnos beljakovin v naši kulturi in (na žalost) za mnogo ljudi to posledično pomeni vnos velikih količin beljakovin živalskega izvora. »Ko torej ljudem poveš, da si vegan, si nemudoma prisiljen v dokazovanje in pojasnjevanje, da tudi rastline vsebujejo beljakovine«, nadaljuje Derek.

Derek Tresize

Derek Tresize

Glavno pri beljakovinah je, da jih lahko zlahka dovolj zaužijemo zgolj s hrano. Pri tem spadajo v kategorijo hrane tudi rastline, seveda. Zdrav odrasel človek mora povprečno na dan zaužiti najmanj 40 do 60 gramov beljakovin, kar večina pokrije že z enim ali dvema obrokoma. »Dokazano je, da je za atlete koristen nekoliko višji vnos beljakovin od splošno priporočenega, toda ideja o tem, da ste manj zdravi, če ne zaužijete prekomernih količin beljakovin v vsakem obroku, je absurdna«, pravi Derek.

»Razumem lahko, od kje prihajajo vsa ta vprašanja. Preden sem postal atlet, ki se prehranjuje samo z živili rastlinskega izvora, sem imel tudi sam pomisleke o beljakovinah. Nikakor nisem verjel ljudem, ki so trdili, da uživanje živil živalskega izvora ni zdravo. Samo skozi leta, s pridobivanjem lastnih izkušenj in lastnim prehranskim izobraževanjem, lahko sedaj razumem, da za veliko večino ljudi uživanje zgolj rastlinskih živil sploh ni težava,« pojasnjuje Derek.

»Ko odgovarjam na vprašanja, kot mi jih je zastavila zobozdravnica, se glavni del mojega odgovora osredotoči na polnovredna živila, kot so grah, zelenolistna zelenjava, oreščki, semena in polnovredna žita. S tem vneseš v telo veliko beljakovin, ne da bi se moral posluževati živil živalskega izvora ali procesirane hrane. Če bi ljudje prenehali uživati rafinirana živila, kot so gazirane pijače in živila na osnovi moke, namesto njih pa segali po polnovrednih živilih rastlinskega izvora, bi že s tem zaužili dovolj potrebnih beljakovin, obenem pa bi se izognili uživanju živil živalskega izvora, kot so meso in mesni izdelki ter mleko in mlečni izdelki. Vnesli bi tudi celo vrsto hranil, ki ugodno vplivajo na preprečevanje bolezni,« pravi Derek.

Derek trdno stoji za prepričanjem, da zaradi zadostnega vnosa beljakovin niso potrebna nobena živila živalskega izvora, pravi pa, da obstajajo primeri, v katerih so viri izoliranih (rastlinskih) beljakovin lahko koristni. Pove, da rastlinske beljakovine v prahu izboljšajo obnovo in rast mišic po treningu za moč. Prav tako lahko z njimi pripravimo odličen hiter prigrizek, kot so beljakovinske kroglice, ko nimamo časa za obrok in bi drugače segli po manj zdravi hrani, kot so krofi ali slaščice.

»Druga možnost, ko se beljakovine v prahu izkažejo za zelo koristne, je med dieto,« pravi Derek in nadaljuje: »Sam sem ravno v procesu diete za bodybuilding tekmovanje (zaradi česar je to trenutno tudi v mojih mislih) in brez vsakega dvoma lahko rečem, da uživanje beljakovinskega napitka vsak dan, npr. smutija z okusom jabolčne pite, naredi moje življenje lažje in bolj prijetno. Če se trudite vzdrževati določen dnevni vnos beljakovin in hkrati zmanjšujete vnos kalorij (kot to počnejo bodybuilderji), poleg tega pa se trudite uživati samo polnovredna živila, potem sledite zelo zahtevnemu prehranskemu planu. Sam zaužijem samo okoli 150 gramov beljakovin na dan (kar ni veliko za bodybuilderja moje velikosti), pa bi moral za ohranjanje svojega dietnega cilja za to še vedno jesti večinoma grah, tofu in zelenolistno zelenjavo pri vsakem obroku. Proteinski napitek po vadbi mi pomaga, ker lahko zaradi njega na svoj jedilnik dodam tudi živila z manjšim deležem beljakovin, na primer sadje, sladki krompir in polnovredna žita. Moja prehrana je tako bolj raznolika, pa še uživam bolj!«

Za zaključek Derek pove: »Sem ambasador Sunwarrior beljakovin, a menim, da je moja privrženost precej nepristranska. Če berete moje članke, ste verjetno opazili, da redko omenim beljakovinske praške in namesto njih vedno navedem polnovredna živila ter živila rastlinskega izvora. Pomembno pa se mi zdi, da povem in izpostavim primere, ko so beljakovine v prahu odlična izbira – to so primeri, ki sem jih omenil že prej. Pozorni bodite le, da izberete blagovno znamko, ki ji zaupate, ki uporablja živila rastlinskega izvora in je ekološka. In ja, Sunwarrior je take vrste blagovna znamka.«

Vir: https://sunwarrior.com/healthhub/a-vegan-body-builders-take-on-protein

Prevod članka: Lucija Koren, univ. dipl. inž. živilstva in prehrane, študentka magistrskega študija Prehrane na Biotehniški fakulteti v Ljubljani.